Open brief aan de redactie van Vogue
Karen van Ede schrijft in de Vogue van januari 2016 een artikel over de zon en zonnebanken waar zoveel fouten in zitten dat ik me werkelijk afvraag waarom er geen hoofdredactie ingrijpt. Of is het werkelijk zo dat alle artikelen alleen maar ten behoeve van bepaalde adverteerders geschreven worden?
Suggestief en fout
Een zeer suggestief artikel over huidkanker en huidveroudering in combinatie met een aanbeveling voor een verfproduct op basis van DHA kan ik niet serieus nemen. DHA is gemaakt op basis van suiker, geschikt voor koekjes, caramel en bier. En dat wil je gebruiken omdat de zon niet veilig is? Karen heeft even gemist hoe belangrijk zonlicht voor een menselijk lichaam eigenlijk is. Dat we er, als levend wezen, ook helemaal niet zonder kunnen. We kunnen heel goed zonder DHA.
Echte adviezen over veilig zonnen
Ze had kunnen adviseren over hoe je verstandig met zon omgaat, hoe je dat langzaam kunt opbouwen in het voorjaar. Ze had zelfs kunnen schrijven over hoe een zonnebank daar een hulpmiddel bij kan zijn. Omdat je op de zonnebank rustig met 7 minuten kunt beginnen. Niemand gaat voor 7 minuten naar het strand hoofdredactie…Karen ook niet.
Even kennis bijspijkeren Karen
Karen had een artikel kunnen schrijven over de zonnecrèmes met talloze ingrediënten waarover twijfels bestaan. Over stoffen als titianiumoxide en zinkoxide die nog relatief veilig zijn. Over oxybenzone en andere stoffen die in de bloedbaan terecht kunnen komen. Over nanodeeltjes waarvan de effecten nog onduidelijk zijn. Daar zijn weinig goede onderzoeken van want de industrie betaalt die onderzoeken zelf. Marktwerking heet dat. Het is erg populair maar dan vooral bij de mensen die daar beter van worden. Echte journalisten worden daar nieuwsgierig van, hoofdredactie. Karen ook?
Neem je lezers serieus.
Er zijn vast lezers die echte informatie op prijs stellen. Die best willen weten wat wel en niet verstandig is in de zon en op de zonnebank. Waar ze wel en niet mee moeten smeren. En wat voor natuurlijke alternatieven er zijn. Wat daar de voor- en nadelen van zijn. Ook daar zullen adverteerders vast bij aanhaken, voor jou niet onbelangrijk.
Tip voor de hoofdredactie van Vogue
Het is nog maar januari. Ik hoop dat u in de komende maanden het onderwerp zon en zonnebank nog eens op een serieuze manier aan de orde stelt. En stuur Karen eens een tijdje naar Ibiza met een paar goede boeken over het belang van zonlicht. En misschien wat bijscholing op het gebied van biologie en natuurkunde. Dan kom ik wellicht van die kromme tenen af.
Rutger Slim, Zonnestudio Rietlanden oorspronkelijk geplaatst in januari 2016
Het artikel in Vogue: De zonnebank anno 2016: Yay or Nay?
Meer blogs over deze onderwerpen inclusief bronvermeldingen. Enkele links worden later toegevoegd ivm vernieuwing van de site.
Over zonnecrème
Over crème voor op de zonnebank
Over het belang van zonlicht